Scherp en uitdagend; deze krachtige uiteenzetting van de geboorte van een nieuwe 'ziekte'– en de vele miljoenen dollars die aan marketing uitgegeven werden – neemt ons mee naar de wandelgangen van de medische macht, van Parijs tot Melbourne tot Manhattan en laat ons getuige zijn van het creëren van 'vrouwelijk seksueel disfunctioneren' als een epidemie van de eenentwintigste eeuw.
De hoofdpersonen in deze bedrijfsthriller zijn de gigantische wereldwijde farmaceutische bedrijven, artsen en psychologen die met hen samenwerken en de critici die hun best doen om de kluwen van medische wetenschap en marketing te ontwarren en die van mening zijn dat de nieuwe seksuele ziekten een misleidende en gevaarlijke afleiding zijn van de werkelijke problemen in seksuele relaties.
Met de bewering dat bijna een op de twee vrouwen zou lijden aan 'vrouwelijk seksueel disfunctioneren' staan enkele van de meest winstgevende bedrijven op deze planeet in de startblokken om de diepste angsten van vrouwen te misbruiken in de hoop nieuwe afzetmarkten van miljarden dollars aan te boren. Afgezet tegen de grote culturele tegenstellingen van onze tijd – toenemende seksuele vrijheid tegenover schijnbaar toenemende seksuele angst – onderzoekt Seks, leugens en medicijnen op overtuigende wijze wat er werkelijk gebeurt als de wereld op het punt staat kennis te maken met de 'roze' Viagra.
Ray Moynihan laat zien hoe de medicijnindustrie niet alleen het wetenschappelijk onderzoek sponsort, maar in sommige gevallen zelfs helpt met het creëren van nieuwe medische aandoeningen. Zijn onthullingen zijn zowel fascinerend als beangstigend.